Jelle Smeets kijkt als kunstenaar naar de snelweg. Naast het feit dat hij met collega's een snelwegmuseum heeft gerealiseerd gaf hij een opmerkelijk overzicht over alle zaken die de snelwegen hebben veroorzaakt, van nieuwe producten in de tankstationwinkels tot groot-schalige detailhandel op een centrale locatie naar Amerikaans voorbeeld. Het werd duidelijk hoe groot de invloed van de snelweg is geworden.
22 april 2008: Files: ergernis of nieuwe kansen.
Verslag
Download hier de column van Jos van den Broek.
Jos van den Broek identificeerde in zijn column negen manieren om tegen files aan te kijken. Persoonlijk was hij (als niet-bezitter van een rijbewijs trouwens) pessimistisch en dacht dat we ze niet willen en zullen oplossen.
Victor Knoop maakte duidelijk dat er asfalt te kort is, dat ons gedrag op de snelweg zoals bij ongelukken (kijk)files veroorzaakt. Er is een model gemaakt om alle transport te realiseren: het kan met meer asfalt: de hoeveelheid viel toch nog mee.
Willem de Jager maakte duidelijk dat ons gedrag ten aanzien van bewegen te bednvloeden is. Intelligent bewegen kan files verminderen. Bedrijven spelen hierin een voortrekkers rol. De verwachting is dat de huidige initiatieven vanuit de bedrijven een belangrijke bijdrage zullen gaan leveren aan het verminderen van de problematiek van de spits-files.
- Door de Jager werd ingeschat dat de huidige regering de regie over een veelheid van aspecten voert.
- Er wel plannen zijn voor meer asfalt, maar de realisering door alle procedures zeer achterloopt.
- Volgens een expert uit het publiek vele technische oplossingen voortborduren op bestaande (Nederlandse) patronen en echte innovatie, zoals in het buitenland, achterwege blijft.
- Locale (gemeentelijke) verantwoordelijkheden oplossingen in groter verband in de weg staan.